السبت، ١٥ سبتمبر ٢٠٠٧

هروب البنات الى الكباريهات

z


انا مش باهجم البنات نهائ بل على العكس لكن انا زعلانة من هذه الحال اللى احنا وصلنا لها
والسبب الغلاء والفقر المدقع .. انا باهاجم رجال الاعمال اللى معاهم فلوس واى رجال بيدفع الالاف والملايين.. ما يساعد فى الخير يدفعون الملايين لتشجيعهم واكيد هم معذورين ...انا بتكلم على اللى بينتجوا اغانى الفبديو كليب وبصرفوا عليها الملايين .. ويمكن انا لو كنت مكانهم كنت اشتغلت راقصة محدش عارف ... بس منفعش انا عارفة
لفيدو كليب بالملايين تقرير خطير جداااااااا ... لحد فين البنات رايحين

من جميع الفئات والمستويات الخادمة والمتعلمة وخريجة الجامعة
ومنهم المحجبات وغير المحجبات بل فيهم بعض المنتقبا ت ايضا
وبعلم الأهل ومباركتهم او من واراءهم
تقدمت ما يقرب من 7200 فتاة للحصول على تراخيص لمزولة مهنة الرقص الشرقى
وعندما ترى مشهد المتقدمات كـأنك فى مكتب التنسيق للتسابق للدخول الى الجامعة للوصل الى كليات القمة
هل العمل كراقصة هو للحصول على المال واليسارة الفارهة والشقة
ام من دافع الفقر المدقع والغلاء
ام دافع حب الرقص فى حد ذاته
اما من الهباب اللى بيعملوا فى الفيديو كليب والآغراءات
*****
حصلت 450 فتاة خلال عام 2007 على تصاريح بمزوالة المهنة
هذا الرقم يعتبر كبير جداا وهل سيزداد
وهل يوافق احد منكم ان تمارس اختة او زوجتة او حبيبتة هذه المهنة
انا اتعجب من الرجال الذين يملكون المال ويغدقون به على الراقصات
هؤلاء الراقصات هم الذين فضحوا المجتمع العربى وخاصة المصرى وجعل البعض ان كل السيدات سيئات
من باب مقولة السيئة تعم والحسنة تخص

هنا التفاصيل المذهلة

18 التعليقات:

Bella يقول...

ده التطور الطبيعي للحياة الساقعة اللى احنا عايشينها

ايه المنتظر من البنات والاعلام يطلع السما بالراقصة فلان والممثلة علانة وهن من انصاف المواهب وبعضهن يفتقرن اصلا للموهبة
وهذه الراقصة الفلانية او المغنية العلانية التي تشتهر بقدر خلعها لملابسها تجد من الحفاوة الاموال مايجعلها تعيش في افخم الاماكن وتشتري حراس يحمونها ويتهافت عليها رجال الاعمال يخطبون ودها

فماذا يمكن ان نتوقعه

طبيعي ان ينصرف البنات عن المهن التي لاتطعم فم ولا تغني من جوع ويجتهدن في هز وسطهن

ولعلمك بقى كل واحدة واخدة امها معاها علشان بركة دعا الوالدين

يعني

فكرتني بجزء من فيلم فيه محمود المليجي نصاب ويتاجر في المخدرات ويتحدث مع شخص آخر ويشير لقلبه بثقة ويقول

طالما هنا نضيف

يقصد قلبه يعني

طالما هنا نضيف ربنا ح يوفقنا ان شاء الله

الواحد احسن له بقى يدور على حتة يترمي فيها

ولا يدور على غطا وشلة تغطيه وتصوت عليه

غير معرف يقول...

سؤال برئ

بزمتك الدكتورة ـ اقصد الطبيبة ـ اللى مرتبها فرضا الف جنية فى الشهرعلشان تعمل نصف مليون محتاجة تشتغل واحد واربعين سنة ونص ـ تحوش مرتبها بالكامل ـ وتعيش بالكامل على حساب حد تانى ـ

فكرى قبل ما تردى عليا بموشح ردح دى بلد تخلى حد يفكر فى مهنة شريفة وكليات ودروس وسهر الليالى ـ بتقولى كنتى فى المستشفى ـ نتمنى لك الشفاء ـ دفعتى كام ؟ ـ طبعا لو كنتى فى مستشفى حكومى كان زمانك مع الملايكة اللى الفوق من الجهل والاهمال ـ

قال اية اللى رماك على المر قال الامر منه
اذا دخل الفقر من الباب هربت الفضيلة من الشباك ـ واللى قال تموت الحرة ولا تاكل بثدييها مجربش الجوع ولا صراخ الاطفال ولا الام المحتاجة دوا

بقول اية ارحمينا انت واللى من عينتك من الفضيلة بتاعتك وسيبى الناس تعمل اللى هيا عوزاة ولا دة غيرة علشان معندكيش مؤهلات الرقص

About Me يقول...

انا مش لاقي حاجة اقولها بصراحة غير
يانهار إسود

محمد عبد الغفار يقول...

هو انت مندهش كده ليه!!؟

اه يا دماغى يقول...

bell الجميلة
انا معاكى فى كل اللى قوليته
بس ليه الرجالة اللى معاها فلوس بتدفع الملايين لهم
والموضوع مش موهبة او غير موهبة
يا بيلا
معظم البنات والستات بيعرفوا يرقصوا بالفطرة
يعنى مش حكاية موهبة

ام رجال الاعمال دول
حسبى الله ونعم الوكيل فيهم

خالص تحياتى يا قمر

اه يا دماغى يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
اه يا دماغى يقول...

Medo Magdy

يا نهار اسود ليه
عادىىىىىىىى
جداااااااا

اللى بيحصل دا

تحياتى

اه يا دماغى يقول...

Mohamed A. Ghaffar

انا مش مندهشة
لكن زعلانة للحال اللى احنا وصلنا له
مش اكتر

تحياتى

اه يا دماغى يقول...

سؤال برئ
المجهول


شكرا لك على امنياتك لى بالشفاء
اما دفعت كام .. كتييررررر
والحمد لله انه معايا عشان ادفع

انا بس متعجبة مش اكتر من الحال اللى احنا وصلنا له مش اكتر وفى النهاية كل واحدة حر تعمل اللى هى عايزة

وانا لم اهاجم البنات دى ربنا يكون فى عونهم ..لكنى هاجمت الرجالة اللى معاه فلوس وبتشجعهم

واكيد البنات معذورين من الفقر والغلاء او من الحلم بالشقة والسارة الفارهة

ومحدش عارف يمكن يكون كلامك صح لو كان عندى مؤهلات اشتغل راقصة يمكن اشتغلها بس انت مختيش فى بالك ان مش كل البناتىعنهدا مؤهلات الرقابة قالت 450 من 7200 واحدة

بالعكس انا مش ضد البنات نهائ صدقينى انا زعلانة
ليه الناس بقت بتشجع اى حاجة على غير ما اتعودنا فى حياتنا

ليه انا كما سؤال
ليه مجهول مفيش حت اسم مستعار
لكن الآسلوب دا فى الرد والتعليق تقريبا انا بشبه على
احب اشوف تعليقات (( بمجهول دايما ))

خالص تحباتى

ملك الكبدة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
ملك الكبدة يقول...

حضرتك قلتي ان في 450 معاهم رخصة يعني اكيد في اكتر من 45 الف ماعهمش رخصة و بما ان ماعهمش رخصة يبقى ماعلهمشي رقابة قال يعني اللي مرخصين عليهم المهم ان الموضوع زي مانتي قلتي كدة بالزبط هو نتاج الفقر مصر الآن تقترب من فترة تشبه ما قبل الثورة عندما دفع الفقر بالنساء للعمل في البفاء الى ان تم ترخيص البغاء و بعدين انتي زعلانة ليه اهو الحكومة بتمص دمنا و عرقنا بالحلال و الحرام و اهي تلم من عرق الرقاصات - المرخصات طبعا - و تبني مستشفيات و مدارس و جوامع و كنائس يبقى ما نرجعش نعيب عالشخصيات المهزوزة الناتجة عن كدة

اسف للاطالة اول مرة ازور البلوج و يا ريت تشرفيني

اه يا دماغى يقول...

مجهول
سؤال برئ

انت لو قرأت البوست كويس انا قلت دا بدافع من الفقر .... الخ
وبعدين مفيش داعى للأهانة بالاشارة الى كلمة عينتك والفضيلة

انت زعلانة كدا ليه
انا عرضت ارقام وحقائق فقط
بل على العكس انتقد اصحاب المال وليس الفتيات

شكرا

حدوته مصرية يقول...

اولا الف حمد الله على السلامة و ان شاء الله تبقى بخير على طول و ميبقاش فى عمليات تانى
و اسف انى كنت غايب الفترة دى فمعرفتش

اما البنات و الهروب للكباريهات فمش عارف اقول ايه لسه ياما هنشوف
ربنا يستر

سلوى يقول...

الفلوس يا عزيزتي
تعمي النفوس
والمصيبه أن كل واحده منهم لو سألوها
عن مهنة الرقص
تقول ده رساله
ويظهرهم الإعلام وكـأنهم حدث غير عادي
فيصبحوا مثل أعلى للكثيرات ممن تردن السياره الفارهه
والفيلا
والبودي جارد
طبعا الكل عايز الحاجات دي
بس الفرق في الوسيله

ثم الوسيله

Bou-ME يقول...

عشان ما فيش وغي يا كركر

و لا في تربية

و لا في دين

و لا في أهل

و لا في فلوس

و لا في شغل

و لا في أكل

و أهم حاجة مافيش ضمير ولا خوف من ربنا

حسبي الله و نعم الوكيل

آه يـا دمــاغــي يقول...

محمد ياسر

الله يسلمك

ويارب يكون غياببك خير ان شاء الله

وزى ما بتقولر ربنا يستر

خالص تحياتى

آه يـا دمــاغــي يقول...

سلوى

والله يا جميل فى ناس اتهمتنى انى متخلفة
وانى ارحمهم من عينتى وطريقة تفكير
الحمد لله فن فى حد زى

خالص اتحياتى

آه يـا دمــاغــي يقول...

مريم بن عمران

لو اى وحداة فينا عندها نص اللى انت قولتى علية اكيد كلنا حالنا حيكون احسن بكتير

خالص تحياتى يا قمر

 

© New Blogger Templates | Webtalks